Back

İklim Değişikliği ve Bisiklet

Koray Doğan URBARLI

Çankaya Belediyesi Dış İlişkiler Müdürlüğü

Çevre ve Enerji Birimi Uzmanı

 

İklim Değişikliği ve Bisiklet

2015’in Aralık ayında Fransa’nın başkenti Paris’te gerçekleşen 21. Birleşmiş Milletler Taraflar Konferansı (COP-21) bize, tüm dünya olarak bir yokoluşun eşiğinde olduğumuzu ve politikalarımızı değiştirmezsek de bu yokoluşun çok da uzun zaman sonra karşımıza çıkmayacağını gösterdi. Dünya’yı, yani insanın da bir parçası olduğu doğayı yokoluşa sürükleyen olgunun ismi: Küresel İklim Değişikliği. Bazı kafa karıştırma çabaları ve bu çabaların sonucunda ortaya çıkan tartışmaların dinmesiyle biz, tüm insanlık, şu anda biliyoruz ki küresel iklim değişikliğinin sorumlusu insan. Yani dünyanın oluştuğu zamandan beri ortaya çıkan hava dengesizliklerinden farklı, insan davranışları kaynaklı, bir iklim değişikliğiyle karşı karşıyayız. Dünya halihazırda olması gerekenden daha sıcak ve biz eğer hiçbir değişiklik yapmadan, yaşam tarzımızdan ve ekonomik yapımızdan, bu gidişatı sürdürmeye devam edersek, bu sıcaklık artışı geri dönüşü imkansız bir noktaya gelecek. Uzay çalışmalarında da gösterildiği gibi, aşırı soğuyan bir gezegeni iç dinamikleri eski haline çevirebiliyor fakat aşırı ısınmış bir gezegende yaşam bitiyor. Geri dönüş mümkün olmuyor. Dünyayı bu geri dönülmez noktaya yaklaştıran ise insan kaynaklı karbon salımları. Zaten COP-21’e ya da yapılan önceki Taraflar Konferansları’nda üzerinde durulan neredeyse tek konu karbon salımlarının azaltılmasıydı. Kyoto’da yapılan konferans ile ortaya çıkan Kyoto Anlaşması ve şimdi de daha ayrıntıları net olarak ortaya çıkmasa da ve henüz imzalanmasa da ortaya çıkan Paris Anlaşması (Paris Anlaşması 22 Nisan 2016 Yeryüzü Günü’nde imzalanacak).COP-21’de ya da yapılan önceki Taraflar Konferansları’nda daha çok ülkelerin karbon salımları ve buna bağlı olarak karbon salımı azaltım hedefleri üzerinde duruluyor. Bunun yanında bir de kentlerin ve kentlerin yönetim birimleri olan belediyelerin salımları var. Paris’te COP-21 öncesinde bu gerçekliği gören ve öncülüğünü New York eski Belediye Başkanı Michael Bloomberg ile Paris Belediye Başkanı Anne Hidalgo’nun yaptığı “Cities 4 Climate” (İklim için Şehirler) toplantısı gerçekleşti. Belediye başkanları iklim için daha fazla öne çıkmayı ve harekete geçmeyi konuştular.Bu işin uluslararası düzeyi. Buradan yerele indiğimizde ve Türkiye’ye geldiğimizde iklim için öne çıkanların imza attıkları Covenant of Mayors’ı (Başkanlar Sözleşmesi) görüyoruz. Türkiye’de belediyelerin katıldıkları ve çok geniş bir alanı kapsayan Başkanlar Sözleşmesi’ni 2016 itibariyle 10 belediye imzalamış durumda. Bunlar, Karşıyaka Belediyesi, Bornova Belediyesi, Seferihisar Belediyesi, Kadıköy Belediyesi, Antalya Büyükşehir Belediyesi, Tepebaşı Belediyesi, Nilüfer Belediyesi, Maltepe Belediyesi, Çankaya Belediyesi ve İzmir Büyükşehir Belediyesi.Biz Çankaya Belediyesi olarak, Avrupa Komisyonu’nca yürürlüğe konan ve sürdürülebilir enerji politikalarını destekleyen Başkanlar Sözleşmesi’ndeki (Covenant of Mayors) yerimizi 2015 yılında aldık.Çankaya Belediye Başkanı Alper Taşdelen, 22 Nisan Yeryüzü Günü’nde attığı imzayla, Çankaya'nın karbondioksit salınımını 2020 yılına kadar yüzde 25 oranında düşürmeyi taahhüt etti. Anlaşmanın genel kabulü % 20 olsa da, Çankaya Belediyesi olarak bu taahhütü biraz daha yükselttik. Bu imzayla, yine anlaşma gereği bir yıl içerisinde yereldeki paydaşlarla birlikte kentteki karbondioksit salınımı azaltma gösterge hedefini de içerecek bir “Sürdürülebilir Enerji Eylem Planı”nı hazırlayacağız.Covenant of Mayors’ın işleyişi üç adımda gerçekleşiyor. İmza, Sürdürülebili